Witajcie! Zapraszam Was do oglądania filmików przedstawiających eksperymenty wykonane przez uczniów naszej szkoły! Doświadczenia te mają na celu pogłębianie chemicznej wiedzy i są po to, by innych zainteresować chemią! W filmikach tych znajdziecie opis, zaobserwujecie zmiany i usłyszycie wniosek! Zapraszam do obejrzenia i do wspólnego eksperymentowania!
Karolina Kodź - Wichowska
Na lekcjach chemii uczniowie klasy 1c badali napięcie powierzchniowe wody. Napięcie powierzchniowe wody to zjawisko występujące na styku wody(cieczy) z fazą stałą (w naszym przypadku był to spinacz, popiół i pieprz). Dzięki siłom przyciągania pomiędzy cząsteczkami cieczy możliwe jest zauważenie, że napięcie powierzchniowe zachowuje się jak sprężysta błona.
Uczniowie do szalek Petriego nalali wody, następnie na powierzchnię wody umieścili spinacz tak, by nie zatonął, rozsypali na powierzchni pieprz lub popiół. Utrzymywanie tych ciał stałych świadczy o obecności napięcia powierzchniowego wody. Kolejnym etapem doświadczenia było włożenie palca do wody, który wcześniej zanurzono w płynie do mycia naczyń. Płyn do naczyń traktowany jest jako detergent, który zrywa wspomnianą błonkę, dlatego też spinacz na początku "ucieka" od paluszka a potem spada na dno szalki, a pieprz i popiół rozstępują się na boki.
- Szczegóły
Przed feriami na lekcjach chemii w klasach drugich uczniowie wykorzystali chromatografię bibułową w celu rozdzielenia barwników mazaków. Chromatografia to sposób rozdzielenia na składniki mieszaniny jednorodnej wykorzystując różnice w szybkości przemieszczania się poszczególnych składników mieszaniny podczas jej przepływu przez fazę nieruchomą (bibułę).
- Szczegóły